OVER DE DOCENT

De kracht en de methodiek

Tenny Matla is een ervaren (pop)zangeres die in verschillende bands verantwoordelijk was en is voor zowel de backing– als de leadvocals, in zowel de grotere (soul)bands als de kleinere formaties.

Al jong groeide zij op tussen muzikanten waar haar vader als gitarist mee samenwerkte. Op die manier maakte zij kennis met de Amerikaanse muziek en – van dichtbij – ook de ontwikkelingen in de Nederlandse muziekbusiness mee.

Het mag dan ook geen toeval heten, dat zij geïnspireerd raakte door ‘Disco Queen’ Donna Summer, later gevolgd door vele anderen, zoals The Jackson 5, Stevie Wonder, Aretha Franklin, Tina Turner, maar ook Joss Stone, Christina Aguilera en Alicia Keys mogen in dit rijtje niet ontbreken.

In de basis is Tenny klassiek geschoold door de sopraan Marijke van der Lugt (operazangeres 1919-1989). Daarnaast heeft zij zanglessen genoten bij Philomijn Itz (o.a. Pasadena Dreamband, Swinging Soulmachine) en Jody Pijper (o.a. Stars on 45, Jody’s Singers en The Voice Senior).

In 1980 behaalde Tenny de derde plaats op het Nationaal Kinder Songfestival met ‘Amsterdam’ van Maggie MacNeal en speelde zij de hoofdrol in de Disneymusical ‘Sneeuwwitje’.

Verder heeft zij (zowel studio- als live) praktijkervaring opgedaan met Ton van der Kleij (Earth & Fire), Shotgun Wedding (debuutband Anouk Teeuwe, jurylid The Voice of Holland) en The Blues Rock and Soulreview met Peter Langerak (o.a. Vitesse).

In de zomer van 2018 stond zij als gastzangeres op het Brielle Blues Festival en als afsluitende act op het Haagse Jazz-in-de-Gracht en in 2019 in het voorprogramma van Loïs Lane. In september van dat jaar kwam ook haar debuutsingle uit, waarna al snel de tweede volgde met ‘Just a Bit of Your Love‘.

Als zangcoach weet Tenny haar kennis en ervaring over te brengen op een enthousiaste en inspirerende wijze. Haar lessen zijn praktijkgericht, met de meest handige tips en trucs, waarbij de leerling altijd centraal staat. Zij werkt met verschillende technieken, maar voornamelijk met CVT (Complete Vocal Technique) omdat dit keer op keer de beste basis blijkt te zijn.